Triukinis paspirtukas turi būti kuo tvirtesnis ir lengvesnis. Šiame straipsnyje išsamiai apžvelgiame pagrindines jo dalis - vairą, platformą (deck'ą) ir vairo guolių kompresijos sistemą.

Viskas apie triukinių paspirtukų platformas

Triukinio paspirtuko platformos (deck‘o) gerumas priklauso nuo jos stiprumo, svorio ir balanso. Kokybiško daikto privalumus pajus visi, pradedant profesionaliais paspirtukininkais, baigiant visiškais pradinukais. Jeigu žvalgotės savo pirmojo paspirtuko arba norite pakeisti seną sulūžusią platformą, šis straipsnis kaip tik jums. Pasistengime jums padėti padaryti teisingą pasirinkimą.

  1. Triukinio paspirtuko platformos ilgis

Jums reikalingas paspirtuko platformos ilgis priklauso nuo ūgio bei važinėjimo stiliaus. Pavyzdžiui profesionalūs paspirtukininkai dažnai naudoja trumpas platformas. Trumpa paspirtuko stovimoji dalis daug greičiau apsisuka. Su trumpu paspirtuku greičiau galite atlikti judesius, kas yra ypač svarbu triukų atlikimui, nesvarbu ar darote 180 laipsnių ar 360 laipsnių apsisukimus.

 Iš kitos pusės, ilga paspirtuko stovimoji dalis yra gerokai patogesnė ir leidžia atlikti didelius šuolius ir saugiai nusileisti ant platformos. Su tokiu triukiniu paspirtuku taip pat lengviau balansuoti ant galinio rato (manual). Platformų ilgis varijuoja nuo 18 iki 23,5 colių. Populiariausia ir dažniausiai naudojama 20-22 colių.

Gatvės triukams patogesnis būtų paspirtukas su ilgesne platforma. Trumpesnės būtų patogiau jeigu važinėjate skate parke. Jūsų ūgis irgi turi didelę įtaką paspirtuko stovimosios dalies ilgiui. Kuo aukštesnis esate, tuo reikėtų ilgesnės platformos.

 

  1. Triukinio paspirtuko platformos svoris

Triukinio paspirtuko platformos svoris taip pat labai svarbus faktorius. Dauguma paspirtukininkų ieško pačio lengviausios varianto, juk kiekvienas nori daryti pačius kiečiausius triukus. O lengvesnis triukinis paspirtukas leidžia jums geriau juo manipuliuoti. Tai itin svarbu jei atliekate techniškai sudėtingus triukus. Lengvos triukinių paspirtukų platformos taip pat rekomenduojamos jaunesniems ir smulkesniems paspirtukininkams.


Paspirtuko platformos svoris turtų koreliuoti su jūsų jėgomis bei važiavimo stiliumi. Vyresniems paspirtukininkams manipuliuoti kiek sunkesniu paspirtuku gali būti taip pat lengva, kaip ir valdyti lengvesnį. Tačiau jaunesniems paspirtukininkams sunki platforma gali apsunkinti važiavimą ir triukų atlikimą. Kaip ir ilgis, paspirtuko platformos svoris yra susijęs su jūsų važiavimo stiliumi ir ūgiu.Sunkesnė platforma puikiai pasitarnauja vyresniems ir didesniems paspirtukininkams. Ji suteikia patikimumo ir užtikrintumo jausmą važiuojant. Dažniausiu atveju sunkesnė triukinio paspirtuko platforma yra stipresnė ir ilgiau tarnaus.

  1. Triukinio paspirtuko platformos plotis

Reikalingas paspirtuko platformos plotis priklauso nuo to, kaip jūs važinėjate. Gatvės paspirtukininkams daug patogesnis bus triukinis paspirtukas su platesne stovimąja dalimi. Skate parke važinėjantys paspirtukininkai dažniau žvalgosi į siauresnes platformas. Su platesne platforma lengviau šliuošite turėklais ar atbrailomis bei lengviau išlaikysite pusiausvyra. Taip pat bus lengviau sklandžiai nusileisti užbaigiant triuką paspirtuko platformos apsukimu (heel/tail whip).

Siauresnės platformos dažniausiai yra ir lengvesnės, žinoma daug kas priklauso ir nuo konstrukcijos.

Platformos dydis vėl gi yra santykinis dydis, priklausantis nuo jūsų ūgio bei pėdos dydžio. Vyresnių paspirtukininkų ir vaikų poreikiai stovimosios dalies atžvilgiu žinoma skiriasi.

  1. Stovėjimo plotas ant triukinio paspirtuko

Triukinio paspirtuko platformos ilgis ir plotis sudaro stovėjimo plotą. Šis dydis ne visada priklauso nuo stovimosios dalies ilgio. Paspirtukas turintis didesnį platformos plotą yra patogesnis stovėti važiuojant bei suteikia pakankamai erdvės, kad sklandžiai užbaigtumėte triuką susileisdami ant jos.

Jūsų tikslas yra turėti kuo daugiau erdvės ant triukinio paspirtuko, bet platforma negali būti per ilgą, kad nevaržytų jūsų važiavimo stiliaus.

  1. Triukinio paspirtuko ratukų bazė

Triukinio paspirtuko ratukų bazė yra matmuo nuo priekinės ašies, esančios šakėje, iki galinės ašies esančios platformoje. Tai esminis dydis kai matuojate savo paspirtuko ilgį. Iš tiesų, šakės vamzdžio kampas, atstumas tarp priekinės ašies ir platformos bei jos pačios ilgis įtakoja ratukų bazės ilgį. Dėl šių parametrų skirtumų, iš pirmo žvilgsnio vienodo ilgio triukinių paspirtukų platformos gali turėti net iki 3 cm skirtumus ratukų bazės matmenyse. 

  1. Triukinio paspirtuko šakės vamzdžio kampas

Triukinio paspirtuko šakės vamzdžio kampas varijuoja nuo 82 iki 84 laipsnių. Gali atrodyti, kad skirtumas nėra didelis, tačiau jis turi įtakos paspirtuko elgesiui. Kuo mažesnis skaičius, tuo lengviau bus sukti paspirtuką (pvz. tail whip ar heel whip). Kuo didesnis bus skaičius, tuo didesnis atstumas tarp jūsų kūno ir vairo rankenų. Tai palengvina triukus, kuriuose apsukinėjamas vairas (bar spin). Didesnis skaičius taip pat reiškia, kad jūs turite keliamąją galia, t.y. jums lengviau pašokti į viršų, taip pat bus lengviau balansuoti ant priekinio ratuko (nose manual).

 

  1. Triukinio paspirtuko bukoji dalis

Triukinio paspirtuko bukoji dalis (blunt space), yra vieta priekinėje paspirtuko platformos briaunoje, tiesiai prieš paspirtuko šakę. Su didesne ir platesne bukąja paspirtuko dalimi bus lengviau daryti triukus, kuriuose reikia platformos priekiu užsifiksuoti ant rampų. Su mažesne bukąja dalimi bus lengviau atlikti slydimus ant šios paspirtuko dalies.

  1. Triukinio paspirtuko platformos priedai

Paspirtuko platformą galite pasitobulinti tam tikrų aksesuarų pagalba ir prisitaikyti ją savo važiavimo stiliui. Pavyzdžiui paspirtuko platformos kampuoti galai gali padidinti stovėjimo plotą, arba bukosios priekinės platformos dalies užbaigimas pagerina slydimo savybes šia vieta.

  1. Triukinio paspirtuko plaformos kaina

Perkant bet kokį daiktą, kokybė dažnai koreliuoja su kaina. Triukinių papsirtukų platformoms galioja tie patys dėsniai. Deja jos nėra pigios. Kainą lemia triukinio paspirtuko platformos medžiaga, svoris, dizainas ir jų gamybos sudėtingumas. Pigios paspirtukų platformos gali sverti iki 60% daugiau negu brangiosios, be to, dažnu atveju jos nebus itin stiprios. Taip pat kalbant apie pigias triukinių paspirtukų platformas reiktų atkreipti dėmesį, kad jų konstrukcija bus primityvi, linkusi greičiau susidėvėti ir sulūžti.

Viskas apie triukinių paspirtukų vairus

 

Renkantis triukinį paspirtuką pirmą kartą, jums derėtų atkreipti dėmesį į paspirtuko dydį. Vienas iš esminių paspirtuko dydį charakterizuojančių elementų yra jo vairas. Žinoma jūs galite važinėti su bet kokiu paspirtuku, tačiau daug maloniau ir patogiau važiuosite su tinkamo dydžio paspirtuku. Važiavimo komfortas yra visiškai priklausomas su paspirtuko vairo dydžio.

Šį kartą papasakosime viską, ką turite žinoti apie paspirtukų vairus.

  1. Paspirtuko vairo aukštis

Rinkdamiesi paspirtuko vairą ar visą paspirtuką visų pirma turite atkreipti dėmesį į jo aukštį. Esminė taisyklė perkant gamykliškai surinktą paspirtuką – paspirtuko vairo aukštis turėtų būti tarp jūsų klubų ir bambos. Jeigu perkate atskirai tik paspirtuko vairą, nepamirkite įsivertinti kitų paspirtuko dalių aukščio – platformos ir jos „kaklo“, ratukų, užspaudimo (jeigu naudojate SCS sistemą). Prie vairo aukščio apytiksliai reikėtų pridėti ~17,5 cm. 

Vairo aukštis svarbus jūsų balansui ir komfortui bei paspirtuko eksploatacinėms savybėms. Iš esmės, jeigu vairas bus per aukštas, jums bus sunku valdyti paspirtuką, taip pat rizikuojate veidu atsitrenkti į jo vairą. Su per žemu vairu bus labai nepatogu važinėti, ant paspirtuko platformos nuolat stovėsite susirietęs. Niekam nepatiktų važinėtis paspirtuku, kurio vairas siekia krūtinę arba yra kelių lygyje.

Kaip bebūtų, vairo aukštis dar priklauso ir nuo jūsų važiavimo stiliaus ir įpročio. Trumpesni vairai dažniau naudojami paspirtuku važinėjant skate parkuose ir darant triukus. Dėl šios priežasties triukinių paspirtukų vairai yra žemesni negu klasikinių sudedamų paspirtukų. Paspirtukininkai triukus darantys gatvėse dažniau renkasi aukštesnius paspirtukus dėl važiavimo patogumo.

  1. Paspirtuko vairo plotis

Kalbant apie vairų plotį, kiekvienas paspirtukininkas pirmenybę teikia skirtingiems matmenims. Iš esmės, teisingas patogaus paspirtuko vairo dydžio orientyras būtų jūsų pečių plotis. Jeigu fokusuojatės į techniškai sudėtingus triukus, jums ko gero patogesnis būtų siauresnis vairas. O jeigu atliekate didelius šuolius ir triukus be rankų, turėtumėte rinktis kiek platesnį vairą. Vairo plotis matuojamas nuo vieno jo galo iki kito.

Jeigu abejojate dėl vairo pločio, gera mintis būtų įsigyti kiek platesnį vairą. Vėliau be problemų galėsite jį pasiaurinti nupjaunat galus. Tačiau jeigu turite per siaurą vairą, praplatinti jo nebepavyks. Atminkite, kad vairas kuris yra platesni negu jo aukštis atrodo kvailokai ir nestilingai.

Su siauresniu vairu bus lengviau atlikti triukus apverčiant paspirtuką, pats paspirtukas bus lengvesnis ir patogiau transportuojamas. Iš kitos pusės aukštesni ir platesni vairai suteiks daugiau stabilumo ir komforto ir labiau tiks gatvės stiliaus paspirtukininkams.

  1. Paspirtuko vairo skersmuo

Dauguma paspirtukų vairų gaminami 2 pagrindinių skersmenų. Tai yra standartiniai ir padidinto skersmens (oversized). Čia kalbama apie išorinį paspirtuko vairų skersmenį. Kokio skersmens užspaudimo ir šakės reikia jūsų paspirtukui priklauso nuo vairo.

Standartinio pločio papsirtukų vairai

Standartinis paspirtuko vairas yra 28 mm vidinio skersmens ir 32 mm išorinio skersmens. Standartinio dydžio vairai tinka su ICS, IHS, SCS kompresijos sistemomis. Su standartiniais vairais dera ir standartinio skersmens užspaudimai bei šakės, tinka ir šakės su sriegiu. Šie vairai yra pagaminti iš plieno.

Oversized paspirtukų vairai

Padidinto skersmens (oversized) vairai turi 32 mm vidinį skersmenį ir 35 mm išorinį skersmenį. Šie vairai skirti HIC kompresijos sistemoms ir montuojami su padidinto skersmens užspaudimais bei šakėmis, taip pat su standartinėmis šakėmis. Šie vairai tinka ir su SCS kompresijos sistema.

  1. Paspirtuko vairo palenkimas

Nedaug paspirtukų vairų turi palinkimą atgal, t.y. į paspirtukininko pusę. Toks vairas turi panašumų su dviračio vairu. Jeigu esate pratęs prie standartinio tiesaus vairo, gali prireikti šiek tiek laiko kol priprasite prie palinkusio vairo. Bet jis tikrai gali pridėti komforto jūsų važiavimui. Iš tiesų tokius vairus labai mėgsta buvę BMX dviratininkai perėję prie paspirtukų. Paspirtuko vairo palinkimo kampas gali kisti nuo 2 iki 5 laipsnių. 

  1. Paspirtuko vairo įpjova

Paspirtuko vairas apatinėje dalyje dažniausiai turi kelių centimetrų įpjovą. Tai leidžia stabiliai įtvirtinti vairą ant jūsų šakės užspaudžiant jį fiksatoriumi. Įpjova vaire turėtų būti ne mažesnė negu vairo užspaudimo aukštis. Naudojant ICS, HIC arba IHC kompresijos sistemas ši vairo įpjova yra būtina. Jeigu naudojate SCS sistemą, jums reikalingas vairas be šio įpjovimo.  

  1.  Paspirtukų vairų rankenos ir galai

Paspirtuko vairo rankenos suteikia komforto ir saugumo. Jų yra daugybė tekstūrų, ilgių ir spalvų. Geros paspirtuko rankenos gerai sugeria smūgius ir vibracijas bei suteikia gera rankų sukibimą su vairu. Reiktų nepamiršti ir rankenų galų, būtinai jas naudokite. Tokie rankenų užbaigimai apsaugo vairą nuo sugadinimų griuvimų metu. Tai ypač aktualu jeigu naudojate aliumininį vairą. Be to šie rankenų užbaigimai gali apsaugoti ir jus, jeigu griuvimo metu krisite ant paspirtuko vairo galo.

 

  1. Paspirtuko vairų medžiagos

Paspirtuko vairai gaminami iš pagrindinių trijų medžiagų – plieno, aliuminio ir titano. Plieno lydinio vairai yra plačiausiai naudojami paspirtukų pramonėje, jie yra pigiausi. Aliumininis vairas juntamai sumažina paspirtuko svorį. O titaninis vairas yra dar lengvesnis ir ypač tvirtas. Kaip bebūtų, yra daugiau momentų be medžiagos ir svorio, ką reikėtų aptarti.

Plieno lydinio paspirtukų vairai

Plieniniai vairai gali būti standartinio ir oversized dydžio. Dėl to jie suderinami su bet kokia kompresijos sistema. Būkite atsargūs su itin pigiais triukinių paspirtukų vairais. Šie vairai itin greitai sulūžta. Pigu ir gerai niekada nekoreliuoja tarpusavyje.

Aliumininiai paspirtukų vairai

Aliumininiai vairai gaminami tik padidinto skersmens, tam kad užtikrinti šių vairų tvirtumą. Atkreipkite dėmesį, kad aliumininiai vairai turi Oversized išorinį skersmenį, bet standartinį vidinį skersmenį. Dėl to šie vairai puikiai tinka su IHC ir SCS kompresijos sistemomis, bet reikalauja atitinkamo dydžio (oversized) užspaudimo. Šie paspirtukų vairai netinka HIC sistemai. Aliumininis vairas bus labai lengvas ir patvarus.

Kai kurie gamintojai turi vientisus aliuminio vairus, t.y. juose nėra virinimo siūlių, dėl to šie vairai yra itin stiprūs, ilgaamžiai ir fantastiškai atrodo.

Titaniniai paspirtukų vairai

Titaniniai vairai yra laikomi padidinto skersmens (oversized). Dėl to jie puikiai tinka su SCS kompresijos sistema. Jeigu turite padidinto skersmens užspaudimą, titaninis paspirtuko vairas tiks su IHC sistema. Šie vairai yra super stiprūs ir itin legvi. Vairo svoris gali būti vos 600g. Jie yra geriausių detalių ieškančių paspirtukininkų pasirinkimas.

Atkreipiame dėmesį, kad titaninio vairo pjovimas nėra paprasta užduotis. Titanas yra reaktyvus metalas ir keičia savo chemines savybes veikiamas karščio. Tai reiškia, jis turi būti pjaunamas šaltu būdu, t.y. viso pjovimo metu metalas turi būti išlaikomas šaltas. Šaltam pjovimui reikia tiek tinkamos įrangos, tiek ir įgūdžių. Titaninių vairų pjovimas turi įtakos jų ilgaamžiškumui ir tvirtumui.

Kadangi buitinėmis sąlygomis titaninį vairą modifikuoti yra labai sudėtinga, dauguma jų būna su įpjovomis ir komplektuojami su papildoma tarpine, leidžiančia šiuos vairus naudoti su SCS kompresijos sistema.

 

  1. Kompresijos sistemos

Paspirtuko kompresijos sistema yra jūsų pasirinkimo klausimas. Tačiau vienos jų reikalauja daugiau priežiūros ir nėra suderinamos su jūsų nusižiūrėtu vairu. Dažniausiai naudojamos SCS, HIC ir IHC sistemos. Plačiau apie visas kompresijos sistemas papasakosime toliau šiame straipsnyje.

Triukinių paspirtukų kompresijos sistemos

 

Viena iš dažniausiai paspirtukininkus kamuojančių problemų – kompresijos sistemų suderinamumas. Gamintojai kūrė ir tobulino vairo kolonėlės suveržimo sistemas, kad sumažintų svorį, pagerintų patikimumą, stiprumą bei eksploatacijos patogumą. Šiai dienai skirtingi vairų ir šakių skersmenys, vairų užspaudimai, šakių skersmenys, tarpinių storiai, „ežių“ dydžiai, kepurėlių skersmenys ar skirtingi kompresijos žiedai tikrai gali sutrikdyti ir paklaidinti daugelį paspirtukininkų. Ir tai ką čia išvardinome tėra ledkalnio viršūnė. Pabandysime aprašyti populiariausias ir plačiausiai naudojamas kompresijos sistemas, kad jūs suprastumėte kokių dalių jums reikia ar nereikia.

ICS kompresijos sistema:

ICS vairo kolonėlės suveržimo sistema buvo pirmoji, kuri pasirodė paspirtukų rinkoje. Ji šifruojama kaip „inverted compression system“, t.y. apversta kompresijos sistema.

 

Tai pati pigiausia ir viena lengvesnių kompresijos sistemų paspirtukų rinkoje. Tačiau ji yra pati silpniausia. ICS sistemoje naudojamas 1/4“ ežys, jis yra sumontuotas vairo vamzdyje. Iš šakės apačios į jį įsisuka varžtas ir suveržia vairo kolonėlę. Kai kurie gamintojai naudoja trumpus varžtus kompresijos sistemai, tokiu atveju varžtas yra giliai šakėje. Kiti gamintojai naudoja ilgesnius varžtus, tada varžto galvutė bus praktiškai šakės apačioje. Lengvesnė paspirtuko kompresijos sistema yra su trumpu varžtu, tačiau, kad jį pasiekti ir paveržti jums bus reikalingas 28 cm (11 colių) šešiakampis raktas. Kai kurie gamintojai į šakės komplektą įdeda ir raktą, kiti ne. Tokiu atveju surasti reikalingą įrankį gali būti gana sunku. Norint suveržti ar atlaisvinti ICS sistemą jums reikės nuimti priekinį paspirtuko ratuką. 

Su ICS kompresijos sistema gali būti naudojamas tik vairas su įpjova. Savo ruožtu įpjova sukuria silpną vietą paspirtuko vaire. ICS sistema yra suderinama su standartinio dydžio plieniniais vairais ir aliumininiais (oversized). Pastarųjų vidinis skersmuo yra toks pats kaip ir plieninių, skiriasi tik išorinis matmuo.

Privalumai: pigi ir lengva sistema.

Trūkumai: nepatogus aptarnavimas, ypač jeigu naudojamas trumpas kompresijos varžtas. Aptarnavimui reikalingas specialus ilgas raktas. Silpnas suveržimo sistemos ežys. Įpjova kiek susilpnina vairą. Tokia sistema linkusi atsilaisvinti greičiau negu kitos paspirtukų kompresijos sistemos.

 

ICS10 kompresijos sistema:

ICS10 kompresijos sistema – tai patobulintas ICS variantas. Koncepcija yra tokia pati kaip ICS kompresijos sistemos, tačiau naudojamas didesnio skersmens varžtas bei ežys su stambesniu ir stipresniu sriegiu. Tokią sistemą naudojama Ethic DTC ir Addict papsirtukuose. Dėl didesnio skersmens kompresijos varžto, ši sistema yra suderinama tik su Addict arba Ethic DTC šakėmis. ICS10 paspirtukų kompresijos sistemoje naudojamas trumpas varžtas, todėl jums būtinai reikės 28 cm (11 colių) šešiakampio rakto norint susitvarkyti savo paspirtuką. Kompresijos varžtą pasieksite tik išėmę priekinį paspirtuko ratą. Dėl storesnio varžto ir stambesnio sriegio ežyje, ICS10 sistema yra gerokai ilgaamžiškesnė lyginant su paprasta ICS sistema. Ethic DTC vairuose ežys yra netgi įvirinamas, taip išvengiama rizikos, kad jis išslys iš vairo vamzdžio. ICS10 sistema yra lengva ir nebrangi, kaip ir paprasta ICS kompresijos sistema.

Su ICS10 kompresija naudotinas tik vairas turintis įpjovą. Tai kiek susilpnina vairą. Sistema suderinama su standartiniais plieniniais vairais ir visais aliumininiais vairais.

Privalumai: nebrangi ir lengva paspirtuko vairo kolonėlės suveržimo sistema.

Trūkumai: sudėtingas aptarnavimas, reikalingas specialus ilgas raktas. Ypač nepatogu jeigu norite įrankį turėti su savimi kai važinėjate. Sumontuotas ežys nors ir didesnis, vistiek laikytinas silpna vieta šioje sistemoje. Įpjova vairo vamzdyje kiek susilpnina vairą. ICS10 nors ir patikimesnė negu ICS, tačiau atsilaisvina gerokai greičiau negu dauguma kitų sistemų.

 

HIC kompresijos sistema:

HIC šifruojasi kaip „hidden integrated compression“, t.y. paslėpta kompresijos sistema. Tai paspirtukų pramonėje plačiausiai naudojama sistema.

Dauguma paspirtukininkų yra įsitikinę, kad tai lengviausia ir įperkamiausia sistema, be to patikimesnė negu ICS variantas. Paspirtuko HIC kompresijos sistemą sudaro cilindro formos metalinė tarpinė, jos kepurė, varžtas ir ežys. Kai kurie gamintojai cilindrinę tarpinę ir jos kepurę iškart sujungia į vieną detalę, taip sumažina detalių skaičių ir supaprastina sistemos surinkimą.  HIC sistema yra suderinama su bet kokia HIC/SCS šake. Taip pat galite panaudoti ir turimą ICS šakę, tik reiks ją šiek tiek modifikuoti – nupjauti ICS šakės viršutine dalį ir sumontuoti joje ežį. HIC sistema suderinama su plieniniais padidinto skersmens (oversized) vairais. Aliumininiai vairai čia netinka. Cilindrinė tarpinė užsimauna ant šakė, o kompresijos varžtas su kepure spaudžia tarpinę žemyn ant vairo kolonėlės. Padidinto skersmens paspirtuko vairas užmaunamas ant HIC tarpinės ir įpjovos vaire dėka užsispaudžia ant šakės su fiksatoriumi. Lyginant šios sistemos kainą bei patikimumą, tai labai geras pasirinkimas. Vienintelis ryškesnis trūkumas, HIC sistemai reikalingas įpjautas paspirtuko vairas, tai šiek tiek jį susilpnina.

Privalumai: lengvai sumontuojama ir prižiūrima lyginant su ICS. Nebrangi. Stipresnė nei ICS.

Trūkumai: Įpjova vairo vamzdyje kiek susilpnina vairą.



IHC kompresijos sistema:

IHC sistema labai išpopuliarėjo per pastaruosius 3 metus. Šią sistemą sukūrė ir plačiausiai naudoja Envy/Blunt papsirtukai. IHC šifruojasi kaip „Integrated hidden compression“, t.y. integruota paslėpta kompresijos sistema. Ji kiek lengvesnė negu HIC sistema ir su ja galite naudoti tiek standartinio dydžio plieninius vairus, tiek ir didesnio skersmens aliumininius vairus. IHC sistema montuojama ant tik jai tinkamų specifinių paspirtuko šakių ir netinka su jokia kitokia šake. IHC sistema yra patikima, nebrangi ir lengvesnė lyginant su HIC. IHC sistemoje naudojamas mažesnio skersmens šakės vamzdis, cilindrinė tarpinė su kepure ir varžtas. Cilindrinė tarpinė užsimauna ant šakės, tada šakė atitinka standartinį šakės vamzdžio skersmenį. Iš principo, tai sumažinta HIC sistemos versija. Dauguma IHC paspirtuko šakių turi integruotą sriegį vietoje ežio, dėl to tokia sistema nepaisant plonesnės šakės yra patikimesnė negu sistemos naudojančios ežį. Pagrindiniai IHC privalumai yra nedidelė kaina, mažas svoris, gana geras patikimumo lygis ir lengvas aptarnavimas. IHC sistema turi ir trūkumų, bet jų nėra daug – reikalingas specifinis kompresijos žiedas tinkantis plonesnei šakei, standartinis ir plačiai naudojamas žiedas tinkamai neužsidės ir neužspaus vairo kolonėlės.  Dėl to geriau nepameskite originalaus kompresijos žiedo. Kitas trūkumas, čia naudojamas vairas su įpjova. Taip pat, kai kurie prekės ženklų IHC šakių matmenys skiriasi nuo Envy/Blunt standartų. Dėl to gali kilti problemų bandant suderinti skirtingų gamintojų detales, pvz. šakę ir cilindrinę tarpinę.  

Privalumai: lengvas aptarnavimas. Viena lengviausių kompresijos sistemų rinkoje.

Trūkumai: Įpjova vairo vamzdyje kiek susilpnina vairą. Plonesnė šakė reiškia, kad ji bus ir silpnesnė, tad didesnė rizika ją sulenkti, ypač jei esate sunkesnis paspirtukininkas.

 


Mini HIC kompresijos sistema:

Mini HIC compresijos sistema naudojama daugelyje District, Grit, Crisp, Pheonix paspirtukų. Mini HIC yra absoliučiai tokia pati sistema kaip IHC, tik su nedideliais pakeitimais matmenyse. Dėl to detalių keitimas tarp IHC ir Mini HIC sistemų nėra galimas. Nesuderinamumas su dauguma vairo kolonėlių apsauginių dangtelių ir kompresijos žiedų sukelia papildomų problemų eksploatuojant Mini HIC sistemą. Iš esmės dizainas ir funkcionavimas čia nesiskiria nuo HIC ir IHC. Cilindrinė tarpinė užmaunama ant šakės taip sudarydama standartinį šakės vamzdžio skersmenį. Kepurės ir varžto pagalba cilindrinė tarpinė užspaudžia vairo kolonėlę. Ši sistema nėra itin populiari ir patraukli dėl suderinamumo problemų.

Privalumai: nedidelis svoris, lengva surinkti ir prižiūrėti.

Trūkumai: dėl skirtumų tarp IHC ir Mini HIC, jų detalės tarpusavyje nėra suderinamos. Įpjova vairo vamzdyje kiek susilpnina vairą. Jeigu esate stambesnis paspirtukininkas ar atliekate triukus su didesniais šuoliais, plona šakė gali būti gerokai per silpna ir sulinkti ar sulūžti.

 

Spider HIC kompresijos sistema:

Spider HIC sistemą sukūrė, užpatentavo ir daugumoje savo modelių naudoja Chilli Pro paspirtukų gamintojas. Spider HIC sifruojasi kaip „Spider hidden integrated compression“, t.y. paslėpta integruota kompresijos sistema su „voriuku“.  Savo esme šį sistema labai panašį į IHC naudojamą Envy/Blunt. Jos išskirtinis bruožas yra vertikaliai išfrezuoti grioveliai į kuriuos įsileidžia metalinis „voriukas“. Spider HIC sistema yra lengvesnė negu standartinė HIC kompresija ir ją galite naudoti tiek su standartinio skermens plieniniais vairais, tiek su didesnio skersmens (oversized) aliumininiais vairais. Spider HIC sistema yra patikima, nebrangi ir pasižymi dideliu universalumu. Šia sistemą sudaro į išfrezuotą šakę įleidžiamas voriukas, kompresijos varžtas ir kompresijos žiedas. Spider HIC šakė turi integruotą sriegį vietoje ežio, dėl to ši sistema yra daug patikimesnė negu tos, kurios naudoja ežį. Varžtas sukamas į šakės sriegį spaudžia voriuką žemyn, o jis savo ruožtu suspaudžia kompresijos žiedą ir suveržia vairo kolonėlę. Spider HIC sistema yra patikima, nebrangi ir lengvesnė lyginant su HIC. Čia naudojamas standartinio skersmens šakės vamzdis su išfrezuotais grioveliais, uždėjus voriuką, skirtingai negu IHC arba HIC sistemos cilindrines metalines tarpines, šakės vamzdžio storis lieka toks pats. Čia suderintas HIC sistemos stiprumas, IHC lengvumas ir universalumas. Spider HIC sistema yra suderinama su daugelio kitų sistemų detalėmis, čia naudojami standartinio skersmens kompresijos žiedai, ant tokios šakės galima naudoti ir SCS kompresijos sistemą.

Privalumai: mažesnis svoris negu HIC sistemos, lengvas surinkimas ir aptarnavimas, geras suderinamumas su kitų gamintojų detalėmis, nenuploninta šakė sutvirtina paspirtuką, nedidelė kaina.

Trūkumai: Įpjova vairo vamzdyje kiek susilpnina vairą.

 


SCS kompresijos sistema:

SCS yra viena iš pirmųjų paspirtuko vairo kolonėlės suveržimo sistemų ir vis dar labai populiari. SCS yra absoliučiai pati tvirčiausia ir patikimiausia. Ji šifruojasi kaip „Standard compression system“, t.y. standartinė kompresijos sistema.

SCS paspirtuko kompresijos sistema padaryta taip pat kaip ir BMX dviračių vairo iškyša, skirtumas tik tas , kad iškyša turi dar ir išnešimą į priekį. SCS paspirtukų kompresijos sistemoje naudojamas 4 varžtų vairo fiksatorius, kepurėlė ir varžtas, kuris įsisuka į SCS/HIC šakę. Nuo to laiko kai buvo sukurti pirmieji SCS fiksatoriai, jau pasirodė ir sumažintos jų versijos siekiant sumažinti šių vairo užspaudimo svorį. Kai kurie gamintojai gamina SCS užspaudimą tinkamus ir standartiniams ir didesnio skersmens vairams. Tad įsigydami naują SCS užspaudimą atidžiai peržiūrėkite aprašymą, kad įsitikinti ar jis tiks jūsų vairui. Norint surinkti paspirtuką su SCS sistema užmaukite užspaudimą ant šakės, iš viršaus priveržkite kepurėlę įsukdami varžtą į šakę. Kai vairo kolonėlė suveržta, į kitą fiksatoriaus galą įstatykite vairą, pažiūrėkite kad viskas būtų sulygiuota ir vairas bei šakė stovėtų tiesiai. Tada užveržkite visus 4 fiksatoriaus varžtus. Priklausomai nuo šakės vamzdžio ilgio, jums gali reikėti vairo kolonėlės tarpinių. Jeigu vairo fiksatorius nenusileido iki vairo kolonėlės apsauginės kepurės, sudėkite ant šakės vamzdžio metalines tarpines. Standartinio dydžio SCS užspaudimas yra 4 colių, tačiau šiuo metu yra nemažai 3, 3 ¼ ar 3 ½ colio variantų. SCS sistemos privalumai nusveria jos trūkumus. Didelis privalumas, kad čia naudojamas vairas be įpjovos, tad jis bus stipresnis. Jeigu esate lengvų paspirtukų mėgėjas, vienintelis rimtas trūkumas – SCS vairo užspaudimas pridės nemažai svorio jūsų paspirtukui. Kaip bebūtų, SCS yra pati patikimiausia ir ilgaamžiškiausia sistema.

Privalumai: Labai patikima ir išlieka suveržta ilgiau negu bet kokia kita kompresijos sistema. Vaire nereikalinga įpjova, tad drąsiai galite važinė be baimės, kad sudėtingo triuko metu nulaušite vairą. Čia naudojama standartinio dydžio (nenuploninta) šakė ir vairas be įpjovimo, tad tai pati tvirčiausia galima paspirtuko komplektacija. Labai lengvai surenkama ir prižiūrima.

Trūkumai: Prisideda nemažas papildomas svoris. Sulygiuoti šakę, vairą ir užspaudimą vienu metu gali būti kiek užtruksiantis ir erzinantis procesas.

 

SLC kompresijos sistema:

SLC paspirtukų kompresijos sistemą sukūrė ir 2020 metų rudenį pristatę australų gamintojas Sacrifice scooters. SLC šifruojasi kaip „Spring loaded compresion system“, t.y. spyruokle įtempta kompresijos sistema. Sacrifice triukiniai paspirtukai su SLC kompresijos sistema prekyboje pasirodys nuo 2021 pradžios. Gamintojas deklaruoja, kad su SLC suderinama su IHC ir SCS, nereikės keisti nei šakės, nei tarpinių. Itin lengvai surenkama ir, kaip teigia gamintojas, ji niekada neatsilaisvina. Išsamiau apie privalumus ir trūkumus papasakosime po paspirtukų su SLC kompresijos sistema pasirodymo rinkoje.

 

Tikimės, kad perskaitę šį straipsnį geriaus suprasite skirtingų dalių konstrukciją, suderinamumą, privalumus ir trūkumus. Jeigu kyla klausimų, Terrasport meistrai jums pagelbės.

 Triukinių paspirtukų dalys

Terrasport paspirtukų servisas